Παρασκευή, Αυγούστου 07, 2009

Αυτή η Αρβελέρ, βρε παιδί μου...

...δεν ξέρω τι να πω. Καλή, χρυσή, απλή και άμεση, με τεράστιο απ' ό,τι λέγεται επιστημονικό έργο, αλλά πετάει κάτι κοτσάνες, που δεν ξέρω τι να σκεφτώ (και πού να κρυφτώ):

"Όλα τα ευαγγέλια γράφτηκαν στα ελληνικά. Όλα --εκτός από ένα, το κατά Ματθαίον, αλλά κι αυτό έχει μεταφραστεί από τα αραμαϊκά στα ελληνικά το 44 μ.Χ.

...τα έντονα δικά μου. Κουβέντα στο σπίτι της, καθισμένη στον καναπέ, σε παλιό αφιέρωμα της Έλενας Ακρίτα από την ΕΤ, που το είδα σήμερα στο κανάλι της Βουλής.

Είναι να μην απορείς;

5 σχόλια:

Alexandros είπε...

Γιατί σου φαίνεται τόσο τραγικό; Για πολλά χρόνια αυτή τη θεωρία (ότι δηλαδή το Ματθ. γράφτηκε πριν το 70 μ.Χ., πριν από τα άλλα τρία, και στα αραμαϊκά) υπήρχε πολύς κόσμος που την έπαιρνε στα σοβαρά.

Costas N. Kouremenos είπε...

Πόσο παλιά υπήρχε πολύς κόσμος που έπαιρνε στα σοβαρά αυτή τη θεωρία; Για το θέμα των αραμαϊκών υπάρχει ακόμα η θεωρία, αλλά, αν πρέπει να πούμε "γράφτηκαν στα ελληνικά, εκτός από το...", δε θα πρέπει να πούμε πρωτίστως για το κατά Μάρκον; Εγώ ξέρω ότι αυτό θεωρείται ανέκαθεν το αρχαιότερο και το σίγουρα γραμμένο στα αραμαϊκά.
Επίσης: άλλο πριν από το 70 μ.Χ. και άλλο το 44 μ.Χ., πριν ακόμα από τις επιστολές του Παύλου.
Η συνέντευξη αυτή δεν πάρθηκε πριν από τόσο πολλά χρόνια. Η 'θεωρία' αυτή που λες πρέπει να είναι πολύ πιο παλιά. Πόσο παλιά;

Alexandros είπε...

>>το κατά Μάρκον; Εγώ ξέρω ότι αυτό θεωρείται ανέκαθεν το αρχαιότερο

Έχεις δίκιο, εάν η λέξη "ανέκαθεν" στη συγκεκριμένη περίπτωση σημαίνει "όσο ζούμε". Για πολλούς αιώνες (ξεκινώντας από τις πρώτες χριστιανικές κοινότητες) το κατά Ματθαίον θεωρείτο το πρώτο και καλύτερο (από το οποίο υποτίθεται πως είχαν αντιγράψει για το κατά Λουκάν και για το κατά Μάρκον). Όσα λες για το κατά Μάρκον είναι αποτέλεσμα του 20ου αιώνα νομίζω (μετακομίζω αυτές τις μέρες, οπότε όλα τα βιβλία μου είναι σε κούτες). Τα λέει αυτά πολύ καλά ο Raymond Brown (An introduction to the New Testament).

Αλέξανδρος Γκεζερλής

Alexandros είπε...

>>Επίσης: άλλο πριν από το 70 μ.Χ. και άλλο το 44 μ.Χ., πριν ακόμα από τις επιστολές του Παύλου.

Πάλι δίκιο έχεις, αλλά σε ένα άλλο βιβλίο (σε κούτα κι αυτό, Gary Wills, What Paul Meant), θυμάμαι ότι διάβασα ότι είναι σχετικά πρόσφατη (τελευταίες δεκαετίες;) η συνειδητοποίηση πως οι επιστολές του Παύλου είναι τα πιο κοντινά στον Ιησού (χρονολογικά) γραπτά που διαθέτουμε.

Costas N. Kouremenos είπε...

Άρα, αν αυτά που λέμε ισχύουν και δεδομένου ότι η συντέντευξη Αρβελέρ είναι πρόσφατη, είναι να απορείς.